جهان فوتبال
جهان فوتبال
سلام خوش امدید نظر یادتون نرود

جام جهاني فوتبال، مهم‌ترين مسابقات فوتبال مردان در جهان است و تيم‌هاي ملي فوتبال تمام اعضاي فدراسيون بين‌المللي (فيفا) مي‌توانند در آن شرکت کنند.

رقابت‌ها ی جام جهانی اولين بار در سال ‪ ۱۹۳۰‬برگزار شد و از آن به بعد هر چهار سال يکبار (بجز دو دوره در سال‌هاي ‪ ۱۹۴۲‬و ‪ ۱۹۴۶‬به علت جنگ جهاني دوم) برگزار شده است.

فيفا از سال ‪ ۱۹۹۱‬برگزاري جام جهاني زنان را نيز آغاز کرد.

جام جهاني از ابتدا تا کنون ‪ ۱۸‬بار برگزار شده است که در اين ميان برزيل پنج بار، ايتاليا چهار بار و آلمان سه بار به عنوان قهرماني دست يافته اند.

در آخرين جام جهاني نيز که سال ‪ ۲۰۰۶‬به ميزباني آلمان برگزار شد، تيم ملي ايتاليا به قهرماني رسيد.

اما فهرست پر افتخارترين تيم‌هاي تاريخ جام جهاني از زمان آغاز اين رقابت‌ها تا آخرين دوره به شرح زير است:

- برزيل، ‪ :۱۹۷۰‬تيم ملي برزيل در جام جهاني ‪ ۱۹۷۰‬در هر شش بازي خود به لطف درخشش بازيکناني چون په له، جايرزينيو، ريولينو، توستائو، گرسون، کارلوس آلبرتو و ديگران به پيروزي رسيد. برتري آنها در بازي فينال مقابل ايتاليا اوج فوتبال برزيلي‌ها بود که اين تيم را يک سر و گردن بالاتر از ديگران قرار داد.

- مجارستان، ‪ :۱۹۵۴‬اين تيم معروف به جادوگران با در اختيار داشتن بازيکنان با استعدادي همانند فرانس پوشکاش، ساندور کاسيس، ناندور هيدگکوتي، زولتان زيبور و جوزف بوسيک که در سطح کلاس جهاني بازي مي‌کردند، فقط يکبار در مدت شش سال طعم شکست را چشيد.

- هلند، ‪ :۱۹۷۴‬نظريه ‪ Total Football‬با عملکرد بي‌همتاي يوهان کرايف و خلاقيت يوهان نيسکنز، جاني رپ، راب رنسنبرينک، ويم فان هانگم و رود کرول لذت تماشاي بازي اين تيم را تا رسيدن به فينال دو چندان کرد.

- آلمان غربي، ‪ :۱۹۷۴‬ژرمن‌ها براي توقف هلند در بازي فينال راه حل پيدا کردند و همانطور که انتظار مي‌رفت تيم ميزبان در مونيخ با بازي فوق العاده سپ ماير، فرانس بکن باوئر و گرد مولر به قهرماني رسيد.

- ايتاليا، ‪ :۱۹۸۲‬آتزوري‌ها در حاليکه دينوزوف را درون دروازه و پائولو روسي را در خط حمله داشتند، مسابقات را به کندي شروع کردند اما با غلبه بر تيم‌هايي مثل آرژانتين، برزيل و آلمان غربي قهرمان شدند.

- برزيل، ‪ :۱۹۵۸‬په له که فقط ‪ ۱۷‬سال داشت شش گل زد اما تاثير گارينچا، واوا، ديدي، زاگالو و زيتو در اين جام هم به همين اندازه يا حتي بيشتر بود. برزيل همچنان تنها تيم آمريکاي جنوبي است که در خاک اروپا به قهرماني در جام جهاني رسيده است.

- فرانسه، ‪ :۱۹۸۶‬تيم ملي فرانسه گرچه نتوانست در جام جهاني ‪ ۱۹۸۶‬قهرمان شود اما ميشل پلاتيني، آليان گيرسه، ژان تيگانا و لوييس فرناندز در آن دوره يکي از بزرگترين گروه هافبک‌هاي تاريخ را تشکيل دادند.

- برزيل، ‪ :۲۰۰۲‬برزيل در اين جام برابر حريفان خود رکورد ‪ ۱۸‬گل زده در مقابل ‪ ۴‬خورده را ثبت کرد و همانند مسابقات ‪ ،۱۹۷۰‬با حضور رونالدو، رونالدينيو، روبرتو کارلوس، ريوالدو و کافو در هر شش بازي خود به برتري دست يافت تا براي پنجمين بار قهرمان جهان شود.

- اروگوئه، ‪ :۱۹۳۰‬خوزه ناساتزي اروگوئه را به مدال طلاي المپيک در سال‌هاي ‪ ۱۹۲۴‬و ‪ ۱۹۲۸‬رساند و سپس در جام جهاني ‪ ۱۹۳۰‬در کنار پدرو سئا، هکتور اسکارونه و خوزه آندراده با غلبه بر آرژانتين، کاپ قهرماني اولين دوره اين رقابت‌ها را براي کشورش به دست آورد.

- انگليس، ‪ :۱۹۶۶‬تيم ملي فوتبال انگليس تنها در سال ‪ ۱۹۶۶‬توانست جام قهرماني را کسب کند که در آن سال نيز ميزباني پيکارها را برعهده داشت. در اين دوره بابي چارلتون، بابي مور، جف هورست، گوردون بنکس و آلن پيترز با سرمربيگري سر الف رمزي فوتبال انگليس را براي اولين بار به قدرت اول جهان تبديل کردند. پس از آن فوتبال انگليس هيچگاه نتوانست خود را به جمع بزرگان جهان برساند و تنها يکبار در سال ‪ ۱۹۹۰‬به عنوان چهارمي رسيد.
 

 


 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 28 دی 1391برچسب:, توسط ali